شماره ۱:دانلود رمان بلندی های بادگیر Wuthering Heights

بازدید: 3040 بازدید

۹۷۸۱۴۷۱۱۴۱۶۳۸_hr

وقتی بانویی در ۲۹ سالگی کتابی نظیر “واردرینگ هایتز Wuthering Heights” یا «بلندی های بادگیر یا عشق هایی که هرگز نمیمیرد» مینویسد که این سان بدیع و منحصر به فرد از کار در میآید برای ما بی اختیار این پرسش مطرح میشود که نویسنده چه نوع آدمی بوده و برای نگارش چنین اثری از چه تجربه هایی غریب و نا مالوف الهام گرفته است؟ ولی آنگاه که بر سر گذشت امیلی برونته می نگریم در می یابیم که زندگی کوتاه مدت وی با هیچگونه سانحه و حادثه ی تکان دهنده و غیر عادی قرین نبوده است. تقریبا سراسر زندگی زندگی وی در کشیش خانه ی بخش “هی ورث” سپری شده , جایی که بر گورستان مجاور کلیسا مشرف بوده و در پیرامون آن تا چشم کار میکرده خلنگ زارهای ایالت یورکشر گسترده بوده است.

خواهران برونته – امیلی و شارلوت و آن – با مهر و عطوفتی عمیق به یک دیگر وابسته و مانوس بوده اند و در عین حال هر کدام به خلوت آن دو تن دیگر احترام میگذارده است. از بین این سه خواهر امیلی انزوا را اختیار کرده بود. بر پهنه ی گسترده ی خلنگ زارها ساعتها راه میپیمود بی آنکه جز سگش “کیپر” مصاحبی همراهش باشد. با همه ی این احوال با آنکه روزهای زندگی امیلی برونته در گوشه گیری و فارغ از دنیای خارج سپری میشد از نظر روحی و قدرت تصور و تخیل بسیار عمیق و سرشار بود. خلنگ زارها روح تشنه و قدرت تخیل وی را سیراب و بارور میساخت. هر زمان که از خلنگ زارها دور میشد دستخوش افسردگی و اندوهی بر نتافتنی میگشت. پهنه ی از هر سو گسترده خلنگ زارها که در تابستان ها با صفا و دلپذیر بود و در زمستان حالتی بش گرفته و تهدید آلوده پیدا میکرد همان اندهزه بخشی از داستان وادرینگ هایتز را میسازد که اشخاص داستان. به راستی هم اشخاصی که بر فراز تپه ها میزیستند نظیر هیت کلیف و کاترین نسبت به آنان که زندگی شان در پناه مطمئن دره های این منطقه میگذشت همچون ادگار لینتون و ایزابلا جان سخت تر و پر طاقت تر بودند.

در سراسر داستان وحشی و غریب “وادرینگ هایتز” که از قدرت و تصور سرشار آمیخته با افسردگی امیلی برونته پدید آمده است چهره ی قهرمان اصلی هیت کلیف تسلط دارد. آدمی به گفته ی شارلوت بونته “موجودی است که شیطان او را به حرکت در می آورد” اینکه وجود چنین شخصیتی باور کردنی است یا آنکه اصولا موجودی با این مشخصات میتواند به حیات خود ادامه دهد نکته ای نامربوط مینماید و به کار ما نمی آید. آنچه در آن جای هیچگونه سخن نیست قدرت و گیرایی فوق العاده ی داستان است تا بدان پایه که در دنیایی که امیلی بونته می آفریند مستغرق و از خود بی خود میشویم.

وادرینگ هایتز تنها رمان امیلی بونته است. وی اشعاری بس نغز و لطیف سروده است. برخی از این اشعار با اشعار دو خواهر دیگرش در یک مجموعه به چاپ رسید. در این مجموعه هر یک از سه خواهر برای خود نامی مستعار برگزیده بود: کورربل(شارلوت برونته) , الیس بل(امیلی برونته) و آکتن بل(آن برونته) این شعار در آن زمان (۱۸۴۶) به چاپ رسید توجه چندانی را به خود معطوف نساخت ولی پس از آن بتدریج لطف و غنای آن بر علاقمندان بیش از پیش آشکار گشت و مورد تحسین قرار گرفت. در این اشعار ما با جنبه ی دیگری از روح امیلی برونته آشکار میشویم و در میابیم که وی از چه لطافت طبع از چه تمایلی به عزلت و گوشه گیری و از احساس مذهبی عمیقی برخوردار بود.

دانلود رمان بلندی های بادگیر Wuthering Heights

  • نویسنده:امیلی برونته Emily Jane Brontë
  • حجم فایل : ۱۴ مگابایت
  • زبان : فارسی / انگلیسی
  • مترجم : علی اصغر بهرام بیگی
  • تعداد صفحه :۴۵۸ / ۴۲۸
  • منبع:تریگر پی ان یو

ادامه مطلب